| | Érdekességek
> Cikkek > Jackson
Vs. Sony | | | | | | Elõszó | A
sajtó az elmúlt hónapokban leggyakrabban a Sonyval való
harcával kapcsolatban említette meg Michael Jackson nevét,
s a Rajongók többségét is érdekli, ha nem is
tetszik nekik, a jelenlegi helyzet. Egy búlvár magazintól
természetesen nem lehet tényszerüséget elvárni,
ezért írtam egy rövid összefoglalót, amely kizárólag
a tényeken alapul (ahol mégsem, azt külön jelzem). Az
alábbi írásban igyekeztem mindent összegyûjteni
a témával kapcsolatban, ha bármilyen más információval
rendelkeztek azt küldjétek el az info@michaeljackson.hu
címre! | | | A
régi "Epices" szép idõk | Michael
Jackson és testvérei 1963-ban léptek elõször
színpadra, majd hat évi kemény munka után 1969-ben
szerzõdtette le õket a világ legnagyobb fekete lemezkiadója,
a Motown. A csapat nagyon sokat köszönhetett az ottani gárdának,
egy idõ után azonban terhessé vált Jacksonéknak
a Motownos emberek mindenhatósága, s valószínleg a
részesedésükkel sem voltak elégedettek. Így
1976-ban kényszerüen maguk mögött hagyva addigi dalaik szerzõi
jogait, s a csapat nevét, átigazoltak egy akkor még kis céghez,
az Epic Recordshoz. A kiadónál mindenben Jacksonék kedvére
tettek, s Michaelék bizony nem szégyellték zsebre tenni a
tiszta nyereség 50%-át sem, ami azóta is egyedülállónak
mondható a szórakoztatóiparban. Hiszen egy átlagos
sztár maximum 12%-ban, s a Madonna nagyságú mûvészek
is legfeljebb 24%-ban részesülhetnek ebbõl az összegbõl.
Ez a kivételezett helyzet alapozta meg Michael kiváló anyagi
helyzetét, s lett forrása késõbb számtalan
vitának. Az Epic azonban még így is nagyon jól
járt. A Jacksonok évrõl-évre újabb anyagokkal
jelentkeztek, amelyek rendre elfoglalták helyüket a listák
élén, s kibontakozóban volt Michael Jackson karrierje is,
aki elsõ nekifutásra 1978-ban elkészítette minden
idõk legtöbb példányszámban elkelt fekete lemezét,
majd 1982-ben mintegy mellékesen piacra dobta Thriller címû
nagylemezét, amelynek mára 52 millióra duzzadt eladási
számai egyedülállóak és utolérhetetlenek. Még
a legádázabb kritikusok sem tagadják, hogy Michael Thrillerje
és az általa keltett "hullámok" emelték
ki a zeneipart a hosszú évek óta tartó válságából,
s az sem kérdéses, hogy a 80-as években az amerikai zenepiacon
"helyezkedõ" Sony, Michael Jackson miatt vásárolta
fel az Epic Recordsot. | | |
A Sony terjeszkedik | Az
Epic felvásárlása Michael munkájában nem hozott
jelentõs változást. A Sony nem kezdett bele nagyobb változtatásokba,
s Jackson a már jól bevált csapatával dolgozhatott
tovább. 1987-ben megjelent a Bad címû albuma, amely a maga
30 milliós eladott példányszámával visszaesést
jelentett a Thrillerhez képest, emberi léptékkel mérve
azonban még így is fenomenális volt. Egy átlagos amerikai
szupersztárnak évekre van szüksége ahhoz, hogy ennyi
lemezt el tudjon adni. A felhajtás azonban minden korábbit felülmúlt,
s Michael gyakran olyan üzleti fogásokhoz folyamodott, amelyek minden
bizonnyal sértették a Sony érdekeit. 1985-ben jótékonysági
lemezt jelentetett meg a saját kontójára, 1986-ban Disneyékkel
szövetkezve elkészítették az EO Kapitányt, 1987-ben
a Segaval egy videójátékot, majd két éves koncertkörútra
indult a Pepsivel. 88'-ban ráadásul a Sonyt megkerülve kiadott
egy bestsellerré vált önéletrajzi könyvet, valamint
egy filmet Moonwalker címmel, amely minden idõk legtöbb példányszámban
elkelt zenei videója lett. 1989-ben feltehetõleg a Sonyval való
egyezkedés miatt törölték egy lemez megjelenését,
majd 1990-ben robbant a bomba, s Michael Jackson megkötötte a szórakoztatóipar
legnagyobb szerzõdését a Sony Music Entertainmenttel. Utólag
világosan látható, hogy a Sony ezzel a módszerrel
próbálta meg "betörni" Michaelt, s behatárolni
a mozgásterét. | | | S
a bajok elkezdõdtek... | A
ma oly sokat emlegetett mega szerzõdéssel egy nagy probléma
van: senki sem ismeri a tartalmát Michael Jacksonon és néhány
Sony bennfentesen kívül. Ugyanis mind a mûvész, mind
a kiadó érdekeibõl kifolyólag az ilyen jellegû
dolgoktól távol tartották a nyílvánosságot.
Így az errõl szóló híradásokat nagyon
óvatosan kell kezelnünk. A kiszivárogtatott információk
800 millió és 1 milliárd dollár közé teszik
a szerzõdés értékét, amelyben mind Michael
Jackson, mind a Sony kötelezettségeket vállalt egymás
felé, s mostmár formálisan is tagja volt Michael a japán
Sony-csoportnak. A most nyílvánosságra került információk
szerint a szerzõdés bizonyos számú lemez megjelenésérõl,
koncertek megtartásáról szólt, illetve az ezekkel
kapcsolatos jogi kérdéseket rögzítette, Michael helyzetére
való tekintettel, igen bonyolultan. Mindenféleképpen
érdemes néhány szót ejteni a Sonyról, mint
vállalatról. Minden hiedelemmel ellentétben a Sony nem amerikai
központú vállalat, igaz amerikai leányvállalata,
a Sony Corporation of America mára ismertebbé vált, mint
az anyacég. Ez alá tartozik a Sony Broadband elnevezésû
újonnan létrehozott cég, amely olyan részeket felügyel,
mint a Sony Pictures, avagy a Sony Mucic Entertainment. A Sony Music Entertainemnt
pedig többek között tartalmazza az Epic Recordsot, amelynek mûvésze
Michael Jackson. Az egész céget átlengi a japán
gondolkodásmód, s a legfontosabb döntéseket ma is az
anyacég hozza meg, amely igazgatótanácsát néhány
rendkívül konzervatívan gondolodó úr alkotja,
akik közül a legfiatalabb is inkább a 60-hoz jár közel.
Michael nagyon jó kapcsolatot ápolt a Sony Music korábbi
vezetõjével, akivel Jermain Jackson szerint ezt az egész
céget felépítették. S szerencsés módon
barátjának tudhatta az 1997-ben elhunyt japán Sony vezért
is, aki több alkalommal személyesen járt közben Michael
ügyében. | | | Egy
nem mindennapi történet | Bizonyára
sokan megdöbbentetek a honlapra pár nappal ezelõtt felkerült
cikk olvasása közben, amely a gyermekmolesztálási üggyel
foglalkozott. Íme egy még vadabb történet, amely ellen
egyenlõre nem szól semmi sem: A 90-es évek elején
Michael Jackson egyre gyakrabban jelent meg befektetõként a piacon,
s növekedett az üzleti élet iránti addig sem enyhe érdeklõdése.
Az 1990-ben alapított Jackson Entertainment bukása után Elizabeth
Taylorral, Yoko Onoval és Michael Millikennel szövetkezve Sony részvények
felvásárlásába kezdtek. Elizabeth Taylor tekintve,
hogy kapcsolatban áll a világ legbefolyásosabb és
leggazdagabb embereivel, partikat szervezett Jackson Neverland farmján,
ahol "pénzt kalapoztak" az akcióhoz. A Sony feltehetlõeg
értesült az akcióról, s még annak kezdetén
megtorolta azt. Mint feljebb leírtam, a Sony minden porcikájában
japán vállalat, s egyáltalán nem nézik jó
szemmel azt, ha amerikai szerez jelentõs részesedést a cégen
belül, mégha az az õ sztárjuk is. S, hogy még
egy adalékkal szolgáljak a Sony "eszköztárát"
tekintve, a japán mamutvállalatok egyáltalán nem zárkóznak
el a jakuzáktól, az ottani alvilágtól, s senkinek
se legyenek illuziói: mindenáron megvédik az érdekeiket. Még
ugyanebben az évben, 1993-ban Michael Millikent perbe fogják, Michael
Jacksont pedig gyermekmolesztálással vádolják meg.
Mindkettõ magánélete és karrierje látja kárát
az eseményeknek. Mind a mai napig egyetlen szál sem köti
a Sonyt az akkori vádaskodásokhoz, azonban a viselkedése
az adott helyzetben több volt, mint furcsa. Egyetlen alkalommal sem álltak
ki Michael mellett, sõt a cég érdekeltségéhez
tartozó újságokban, TV-kben hagyták, hogy rágalmazások,
vádaskodások hangozzanak el. A viszony innentõl kezdve
érezhetõen megromlott Jackson és a Sony között.
Az 1995-ben megjelent HIStory miatt tovább romlott a kapcsolatuk. Michael
nagyon sok dologban másképpen gondolkodott, mint a Sony, s mivel
egyik sem engedett, minden új anyag megjelenése valóságos
kis háborúvá fajult. A külvilág ebbõl
nem sokat érzett, ez senkinek sem tett volna jót. A Rajongók
közül is csak páran kapták fel a fejüket egy állitólagosan
Michael környezetébõl (netán magától Michaeltõl)
származó idézetre, miszerint "a Sony jobban ért
a Playstation reklámozásához, mint egy CD kiadásához". | | | Invicible | Sok
forrás úgy állítja be a jelenlegi helyzetet, mintha
Michael Jackson miatt bukott volna meg az új nagylemez, sajnos a tények
figyelmen kívül hagyásával. A 2001. Október
29-én megjelent albumot hosszas harc elõzte meg. A 90-es években
keletkezett szakadék tovább tágult a Sony és Michael
között. Alapvetõnek számító dolgok hiányoztak,
mint a mûvész bizalma a kiadó felé, illetve a kiadó
teljes támogatása a mûvész munkálkodásában.
A huzavona 2000-ben kezdõdött meg, amikorra az album elsõ megjelenését
beharangozták. A máig kiszivárgott információk
szerint Michael valóban sokat "ült" az anyagon, azonban
a megszabott határidõkhöz tartotta magát. Valakik a
Sony részérõl rendszeresen belsõ információkat
juttattak ki rész munkákkal kapcsolatban az album megjelenésérõl.
Majd mikor ezt Michael menedzsmentje megcáfolta, pletykákkal kellett
szembenézniük. Az állandó dátum tologatás
azt az érzetet kelthette az emberekben, hogy Michael nem képes elkészíteni
az anyagot, a Sony pedig nem akar pénzt szánni rá. Utólag
azonban kiderült, hogy Jackson a 16 albumra került dal mellett megközelítõleg
még további 40-et készített, s, hogy ez lett minden
idõk legdrágább lemeze, amelynek csak a stúdió
költségei 30 millió dollárt emésztettek fel.
Ez bizonyára nem az utolsó pillanatban dõlt el, s Michael
csak a sajtó áldozatává vált. Jackson
ekkor talán elõször életében, azóta azonban
egyre gyakrabban, személyesen kényszerült a promóció
irányítására. 2001. Márciusában egy
rajongói ünnepségen személyesen jelent meg, hogy bejelentse
még 2 hónapot dolgozik az albumon Rodney Jerkinssel, aztán
mindenféleképpen leadják azt. Májusban egy Sony bennfentes
megerõsítette, hogy Michael bemutatta az album anyagát a
vezetõségnek, akiket lenyûgözte a végeredmény.
Az ember azt gondolná, hogy ezek után már minden zökkenõmentesen
ment. Sajnos nem. Michael már
rég leadta az anyagot, amikor a sajtó még mindig arról
cikkezett, hogy az õ alapossága miatt késlekedik a megjelenés.
Az elsõ kislemez megjelenésének dátuma ide-oda lett
tologatva, majd Augusztus elején hideg zuhanyként ért mindenkit,
hogy két new yorki ráadióadó engedély nélkül
leadta Michael legújabb számát, a You Rock My Worldöt.
A kiszivárogtatás másnapján a Sony mintegy megadva
magát hivatalosan bejelentette, hogy mikorra tervezik az Internetes és
rádiós premiert. Mint idén tavasszal kiderült a két
new yorki állomás szerkesztõje Michael jóbarátja,
tehát elképzelhetõ, ha ez a kiszivárogtatás
nem történik meg, a megjelentést tovább húzzák,
ezzel is rossz hírét keltve a dalnak. Úgy
tûnik ez is túl késõ volt már. Az Invincible
nagylemez túl késõn jelent meg ahhoz, hogy bármelyik
jelentõs jövõ évi díjátadón indíthassák. A
You Rock My World rádiós premierje minden várakozást
felülmúlt, a kislemez már megjelenése elõtt a
legjobb 20 között volt. Mindenki számára világos
volt, hogy az emberek kíváncsiak Michael Jacksonra. Olyan népszerüséget
ért el a dal, amelyet már csak egy jó videóklippel
és a kislemez megjelenésével lehetett volna fokozni. A videóklip
megjelenése azonban nem váltotta be a hozzá fûzött
reményeket, s mint utólag kiderült, Michael minden eszközzel
harcolt a végeredmény ellen, a Sony azonban választás
elé állította: vagy ez, vagy semmi. A kislemez megjelenését
rosszabbul nem is lehetett volna idõzíteni, hiszen mire az megjelent
Október elején, a dal népszerüsége már
lankadni kezdett. Nagyon fontos megemlíteni,
hogy ezt a dalt szánták az új nagylemez elõfutárának.
Azt, hogy ez mennyire volt szerencsés választás, s hogy a
videóklipben milyen hibák voltak, ne firtassuk. Azt azonban mindenkinek
meg kell értenie, hogyha egy ilyen belsõ csatározás
következményeként egy album sláger dala nem a várakozásoknak
megfelelõen szerepel, azaz esetünkben nem válik number one
dallá a legnagyobb piacokon, az nagyon nagy kihatással van a nagylemez
eladásaira is. Hiszen a Jackson Rajongók mindenféleképpen
megvásárolták azt, az újabb vásárlók
megnyeréséhez viszont egy jól bevezetett elõfutárra
van szükség, ami a Sony gáncsoskodása miatt sajnos nem
valósulhatott meg. Ez nagy mértékben hozzájárult
az album népszerüségének csökkenéséhez. A
Sony ezek után a terrortámadásokra való tekintettel
ráerõltette Michaelre a Cry címû dal megjelentetését,
amely még a legfanatikusabb Rajongók szerint is az album leggyengébb
dala volt. Ennek megfelelõen rosszul szerepelt mind a rádiókban,
mind a TV-kben, s az eladások is igen szörnyüen alakultak. Michael
nem volt hajlandó részt venni a dal videóklipjének
forgatásán sem, amelyet így eléggé elitélhetõ
módon a Sony egyszerüen nélküle gyártatott le. Ha
azt keresnénk kinek köszönheti az album a kezdeti sikertelenségeket,
akkor most 2:0 lenne a Sonynak. Joggal
kérdezné ilyenkor az ember, hogy a látványos ballépések
után miért nem nyúlt hozzá a Sony az album többi
dalához, amelyek egytõl-egyik az új Michael Jackson hangzásvilágot
képviselték? Így talán mind az eladásokat,
mind Michael és a cég jó hírét gatyába
lehetett volna rázni. A zseniális Butterflies Októberben
még bekerült a rádiókba, s a Rajongók várakozásainak
megfelelõen heteken belül a listák élére került,
ellentétben a You Rock My Worldel. Michael azonnal el is készítette
a dal kislemezét, rajta egy Eve remixel. A közönség visszajelzése
abszolút pozitív volt, a lemezt Michael határidõre
elkészítette. A Sony ekkor nyúlt a legkeményebb eszközhöz:
beszüntetett minden kommunikációt a lemezrõl, megszüntette
a promóciót, s visszavont minden készülõben lévõ
munkát. Minderre magyarázat
lehet a bulvársajtó által terjesztett pletyka, hogy nem fogyott
jól az Invincible? Határozottan nem. A nagylemez az elsõ
héten példátlan módon 13 országban került
a listák élére. Az utolsó negyedévben csak
Britney tudta überelni Michaelt, a 2001-es összesítésekbõl
pedig kiderül, hogy az Invincible volt az év 11. legtöbb példányban
elkelt zenei anyaga, s mindezt két hónap alatt érte el. A
Butterflies egészen Január végéig töretlen népszerüségnek
örvendett az amerikai rádiókban, s mindemellett Michael 2 hónap
alatt 3 teltházas koncertet tartott, amelyekre nem órák,
hanem percek alatt elkelt minden jegy. A Madison Square Garden beli koncertjének
sugárzása házi rekordott állított fel a CBS-nél.
A Washingtonban megrendezett What More Can I Give koncert pedig az év második
legnagyobb rendezvényévé vált. S az emberek nem lennének
kíváncsiak Michael Jacksonra? A Sony azonban mindezek ellenére
semmilyen szinten nem vette ki a részét a koncertek szervezésébõl,
sõt arra sem vette a fáradtságot, ami minden más kiadónál
természetes, hogy a koncertek sugározása közben reklámozzák
az új elõadó lemezét, ezzel is nagyban növelve
az eladásokat (itt jegyezném meg, hogy a CBS, amely leadta a Madison
Square Garden beli koncerteket a Sony csoporthoz tartozik, tehát semmilyen
akadálya nem lett volna a reklámok leközlésének). | | | A
Beatles katalógus | Jogos
a kérdés: miért akarná tönkretenni egy kiadó
a saját mûvészét? Merthogy a szándék
tagadhatatlan a Sony részérõl, a megértéséhez
azonban 1985-ig kell visszatekintenünk. Michael Jackson 1985-ben 47,5
millió dollárért megvásárolja az ATV Zenemûkiadó
Vállalatot, amely többek között 251 Beatles dal és
számtalan nagy mûvész dalainak szerzõi jogtulajdonait
tartalmazza. 1991-ben hivatalosan nem megerõsített információk
szerint ennek a cégnek 50%-át eladja a Sonynak egy igen jelentõs
összegért. 1995-ben azonban Tommy Mottola jelenlétében
szerzõdést írnak alá egy Sony/ATV nevü cég
létrehozásáról, amelyben Michaelnek 50%-os tulajdonrésze
van. Késõbb ehhez a céghez kerül a Sony mûvészek
dalainak jogtulajdona is (1999-ben átkeresztelik LL Cool/Sony/ATV-re). A
már legalább 8 éve tartó ellenségeskedésbõl
kifolyólag az utóbbi években Michael világossá
tette a Sony számára, hogy amint lejár az 1990-ben kötött
szerzõdése a céggel, mindenestül ott hagyja õket,
azaz magával viszi többek között a Beatles katalógust
is. Tudomásunk szerint a 2001. Októberében megjelent Invincible
nagylemezzel Michael minden kötelezettségét vállalta
a Sony felé, így érthetõ az, hogy miért most
élezõdött ki ennyire a helyzet. S, hogy mire ez a nagy felhajtás
a gombafejüek legjobb számait tartalmazó katalógus körül?
Az elmúlt évben a Sony Music Entertainment csak egy hajszállal
kerülte el, hogy ne negatív mérleggel zárja az évet.
S ez a hajszál bizony a Beatles válogatás lemeze volt, amely
hihetetlen módon még most is 18 millió példányban
kelt el, valójában minimális ráfordítással.
Ezen kívül Michael persze sok más értékes anyagot
magával vinne, többek között a Thriller albumát,
amely egy kincses bánya, hiszen nem lehett tudni mikor érik újra
reneszánszukat a rajtuk lévõ dalok. | | | Végkifejlett | Michael
2002. Januárjában megpróbálta saját kezébe
venni az irányítást, azonban rá kellett döbbennie,
hogy a kiadója támogatása nélkül, amelynek jogi
alapon beleszólása van mindenbe, amit csinál, nem juthat
semmire sem. Hiába készítette el a Butterflies kislemezt
Eve közremûködésével, hiába nyerte meg Mel
Gibsont, Chris Tuckert és Britney Spearst egy új videóklip
forgatására, s hiába állt mellette George Lucas ILM-je,
illetve John Woo rendezõ az Unbreakable videóklip elkészítésében,
a projectek sorban megszüntek. Olyan vádak is érték
Jacksont, miszerint az nem volt hajlandó részt venni a promócióban,
az album népszerüsítésében. Mármint milyen
promócióban? Mert a Sony önnállóan néhány
újsághírdetésen kívül többre nem
volt képes. Ha Michael régi barátja, David Gest nem szervezi
meg a szeptemberi koncerteket szinte semmilyen promócióról
nem beszélhetnénk. Michael ezek után egyedülálló
módon megint részt vett egy nyílvános csevegésen
az Interneten, ahol az albumot népszerüsítette, valamint elõször
karrierjében dedikálást tartott New Yorkban. Aztán
fellépett mûsorokban, mint az MTV Music Awardja, megjelent rádiós
adásokban, ahova mind saját kapcsolatain keresztül jutott el.
Januárban átvette az Évszázad mûvésze
díjat az American Music Awards gálestjén. S Michael Jackson
nem volt hajlandó promótálni a saját lemezét? Ahogyan
promótálásra, ugyanúgy pletykák terjesztésére
is felhasználhatja a Sony a sajtóban való érdekeltségeit.
Agyonhallgatott eset volt az, amikor kiderült Michael sajtószóvívõjére
nyomást gyakorolva azt a hírt terjesztették el, hogy Michael
több száz millióval tartozik a Sonynak. Miután Michael
bejelentette, hogy csatlakozik Al Sharptonhoz a szórakoztatóipar
beli igazságtalanságok felderítéséhez, a Sony
azonnal közleményt adott ki, amelyben elmondta, hogy Michael Jackson
semmivel sem tartozik nekik. Jackson ugyanezt már korábban is elmondta,
hozzátéve, hogy még egy dupla válogatás albumot
kell megjelentetnie a Sonynál, aztán szabadon távozhat. Úgy
tûnik menthetetlenül véget ért a szórakoztatóipar
egyik leghosszabb és leggyümölcsözõbb kapcsolata.
A kérdés az, hogy vajon mikor és milyen eredménnyel
zárul a kialakult háború! "Just
because you read it in a magazine Or see it on the TV screen Don't make
it factual"
| |
|
|